Trygg sykling del 2

Sykling kan være så mye. Mange av oss startet å sykle i ganske ung alder og har syklet både i skog og mark og på landevei og rundt omkring. Dette er bare noe som skjer daglig og krever ingen planlegging annet enn å ta frem sykkelen og tråkke i vei – nesten da. Sykkelen trenger jo litt service av og til slik at den fungerer som den skal og ikke gir deg problemer underveis. I første del skrev jeg om hva som trengs av planlegging og fortsetter her i del 2.

Hjelm og refleks

Sikkerhet er alltid viktig i alle sammenhenger – så også i syklingens verden. Så det å bruke de enkle sikkerhets muligheter som finnes er et «must». Refleksvest, hjelm, lys og reflekser på hjelmen er kanskje de viktigste. Så kan det være enkelte andre detaljer for å beskytte deg selv litt ekstra alt etter som hvor du er og hvilket terreng du sykler i. Og aldri sykle raskere enn det du selv har full kontroll på – da kommer du langt uten uhell.

Manuelle kart

Selv om alle har kart via google i sine telefoner i dag så kan det være veldig smart å ha med et manuelt kart. Google er ikke veldig godt utviklet i de aller minste krokene av et lite land som Norge. Ei heller om du er utenfor hovedvei nettet – da er det usikkert både med kvaliteten på kartet og på signalene til din telefon.

Og det å ha gjort litt undersøkelser på forhånd via å lese kart og sjekke reiseruter er både smart for å unngå problemer og for å unngå å havne på steder som er ufremkommelige. Og underveis er det alltid godt å lytte til de som er lokale på det stedet du er. De har alltid kunnskap om veier og strekninger. De aller fleste mennesker er hyggelige og hjelper gjerne til å rettlede deg som fremmed i riktig retning.

Snu rundt

Vend i tide, det er ingen skam å snu. Det er egentlig en fjellvettregel, men er en god regel i flere sammenhenger enn i fjellet. Sykler du deg bort og ikke finner ut av veien videre så er det å snu og sykle tilbake en god løsning for å ikke pådra seg problemer større enn nødvendig. Og dersom du først har syklet deg bort så spar på kreftene og ikke slit deg ut. Har du nå pakket riktig så har du nødproviant til å klare deg en god periode. Ta heller en pause for mye enn en pause for lite er mitt råd dersom du begynner å føle at kreftene ikke strekker helt til.

Jeg kunne sikkert har utbrodert dette her enda mer med detaljer rundt det å pakke og enda mer konkret om hva som bår, må og skal pakkes og så videre. Men jeg tror jeg bryter av med det jeg nå har vært gjennom. Resten forteller seg nesten selv om man planlegger en slik sykkeltur. Jeg skal heller se om jeg ikke kommer tilbake med en og annen sykkelrute rundt i Norge.