Fra trehjuling til trehjuling

Som med alt annet så finnes det hundrevis av forskjellige typer sykler. Størrelser, kvaliteter, farger, modeller, utstyrsmessig, bruksområder, ja det er en lang liste med slike ting om man skal nå over alt og alle. Før i «gamle» dager var det jo bare DBS som var skikkelig norsk sykkel i Norge. Selv om det var mange andre merker som kom før dette. Alt med DBS kommer jo fra Øglænd fabrikker hvor de også var agenturer for flere andre utenlandske sykler. Og de leverte også andre egne merker før DBS så dagens lys på starten av 1930 tallet.

Men jeg tenkte jeg skulle se litt på alle de forskjellige typene sykler du som privat person kan komme inn i løpet av ditt liv. Aner ikke helt om jeg begir meg ut på noe jeg ikke klarer å fullføre nå, men jeg har bestemt meg for å forsøke.

Barn

Som bare får man ofte en sykkel veldig tidlig. Men da er det i nesten alle tilfellene er trehjuls sykkel. Dette for at man ikke skal kunne velte og skade seg før alle bevegelses sanser og balanse og så videre er helt utviklet. Her er et bilde av en meget kjent utgave av en slik trehjuling.

Om dette er riktig merke osv. aner jeg ikke, men det er en slik jeg hadde i mine tanker i hvert fall.

Neste steg er en liten tohjuling med støttehjul på. Igjen fordi balansen enda ikke er helt ferdig utviklet men det å sykle er jo både sunt og gøy så lange man ikke velter. Så derfor støttehjul. Her kommer et bilde av det neste jeg har i tankene:

Om dette er riktig merke osv. aner jeg ikke, men det er en slik jeg hadde i mine tanker i hvert fall.

Neste steg er en liten tohjuling med støttehjul på. Igjen fordi balansen enda ikke er helt ferdig utviklet men det å sykle er jo både sunt og gøy så lange man ikke velter. Så derfor støttehjul. Her kommer et bilde av det neste jeg har i tankene:

Etter en periode med en slik sykkel så skrues normalt støttehjulene av og vips så har barnet en liten tohjuling. Men som oftest så vokser de meget raskt ifra en slik liten tohjuling, så det er snart behov for en ny variant.