Fra fødsel og til utviklingen i dag

Tohjuls sykkelen eller tråsykkelen er noe de aller fleste av oss kjenner til – jeg vil tørre påstanden at alle kjenner til en eller annen form av en sykkel.  Men det er vel kanskje den gamle tradisjonelle tråsykkelen som absolutt alle kjenner til. Men i dagens samfunn er det ingenting som ikke følger med i tiden og som utvikles videre. Vanlige tråsykler i dag fås også kjøpt med motor – var du klar over det?

Sykkelen

Sykkelen ble oppfunnet på 1800 tallet. Mange har vel sett bilder av en person oppe på en slik sykkel med kjempestort framhjul og et mini bakhjul. Det er den sykkelen som vi kaller for en veltepetter, eller en velociped som vel er det franske navnet på den. «Petter’n» var populær på opp gjennom det 18 århundret, men på slutten begynte dagens sykkel som vi kjenner å ta form. Altså den sykkelen med kjedetrekk til bakhjulet. Veltepetteren hadde jo pedalene på framhjulet og var meget vanskelig å bestige.

«Dagens» sykkel – altså den kjededrevene på to hjul – finnes det langt over en milliard av i verden og den brukes både til private ærende, av barn som leker, folk i jobb, syklister som konkurrerer – ja i mange deler av verden er den det mest brukte fremkomstmiddelet. For ikke å snakke om hvor mange former og farger og størrelser dagens sykkel finnes i! Umulig å finne ut av er jeg ganske sikker på – det har blitt produsert så mange modeller opp gjennom årene at ingen kan ha full oversikt!

Dagens sykkel

Den sykkelen som kanskje ikke er fullt så kjent blant alle er tråsykkelen som har fått motor. Ja du leste riktig – den gode gamle tråsykkelen er i ferd med å bli et motorkjøretøy den også. Det skal bli slutt på å svette og slite opp bakker på samme måten som sikkert du og jeg gjorde i ungdommen. Nå skal det være motorer på alt!

Nå heter altså den gamle tråsykkelen Elsykkel.

Dagens el sykler er vel i utgangspunktet veldig like «gårsdagens» tråsykkel. Det er kun hjelpedrift på bakhjulet som er forandret. Og man kan fortsatt benytte den samme sykkelen på vanlig måte.

Men linjen mellom tråsykkel og moped er fastbestemt og avgjort for mange år siden. Så her må produsentene av de nye syklene være forsiktige i sin kamp om å ha beste nye sykkelen og så videre.

El syklene har jo for så vidt allerede eksistert i noen år. Så myndigheter og bestemmende enheter har allerede presentert regelverk for størrelse og ytelses maksimum for slike motorer.

Motoren

Utviklingen har allerede kommet så langt at det er mulig å få to forskjellige typer motorer til el sykler allerede. En såkalt krankmotor eller navmotor. Krankmotor er montert midt på sykkelen og kobles til kranken, mens en navmotor sitter og gir driften sin ut i et nav – enten forhjulet eller bakhjulet.

Det er forskjell i kraft og ytelse på disse tre variantene, men det skal jeg ikke gå i detalj på her og nå. Krank motoren er den beste og sterkeste i hvert fall. Så får jeg heller se hvor mye detaljer jeg skriver om etter hvert.